Posted on

Angielski w przedszkolu – pomysły na zabawy

książka dotykowa dla dzieci po angielsku

Maisy Grows a Garden – czyli wiosenne ABC ogrodnicze na zajęciach z języka angielskiego

Wiosna to okres wzmożonej pracy w ogrodzie. Aby cieszyć się plonami, trzeba pełną parą zabrać się do pracy! Wie o tym dobrze Mysia Maisy, bohaterka książki „Maisy Grows a Garden”.
Mysia Maisy to kultowa postać stworzona przez brytyjską autorkę i ilustratorkę Lucy Cousins. Książki o jej przygodach przetłumaczono na 27 różnych języków. Nie bez kozery miliony sprzedanych kopi na całym świecie odzwierciedlają charyzmę i magnetyzm tej niecodziennej postaci.
Maisy to typowa chłopczyca, która zdecydowanie preferuje spodnie od sukienek, dzięki czemu z łatwością skrada serca zarówno chłopców, jak i dziewczynek. To również bardzo przyjacielska i ciekawa świata myszka, która zaprasza do wspólnego poznawania i odkrywania świata. Książki o jej przygodach w przystępny sposób prezentują słownictwo z najróżniejszych kategorii. Nie dziwi więc, że są one nieodzownym elementem bajkoczytania w grupach przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Na wiosenny storytelling i lekcje inspirowane pracami ogrodniczymi idealnie sprawdzi się książka „Maisy Grows a Garden”. Kopanie, sadzenie, podlewanie, wyrywanie chwastów to dzięki ciężkiej pracy warzywa rosną wyśmienicie! Książka w prosty i czytelny sposób przybliża kolejność prac ogrodowych (digging, planting, tending, first growth, weeding, vegetables). Co więcej, ilustracje jak za dotknięciem czarodziejskie różdżki ożywają! Wystarczy jedno pociągniecie aby wprawić je w ruch. Jeśli planujecie wiosenne tematy na zajęciach, koniecznie przetestujcie zabawy inspirowane przygodami Maisy ogrodniczki.

książka dotykowa dla dzieci po angielsku
Maisy Grows a Garden

Spot them, find them, look and see!

Na każdej stronie książki „Maisy Grows a Garden” zamieszczony jest słowniczek obrazkowy prezentujący kluczowe słówka związane z poszczególnymi etapami prac ogrodowych. Dzięki niemu w łatwy sposób możemy zaprosić uczniów do odszukiwania i nazywania poszczególnych elementów ilustracji. Ponadczasową zabawę w I spy… warto uatrakcyjnić wykorzystując zabawkowy laser. Nauczyciel wskazuje na obrazek zamieszczony w słowniczku mówiąc np. I spy with my little eye … a fork! Następnie prosi pierwszego ochotnika o odnalezienie wideł na ilustracji. Uczeń zamiast wskazać je palcem, wykorzystuje zabawkowy laser. Pełne zaangażowanie grupy i świetna zabawa gwarantowana!

Chronological order

Książka w przejrzysty sposób przedstawia kolejność prac ogrodowych. Warto to wykorzystać i stworzyć planszę, na której uczniowie będą przyporządkowywać słownictwo związane z każdym etapem uprawy warzywnej grządki.
Potrzebne materiały:
Arkusz szarego papieru lub brystolu
Nożyczki
Pastele
Kserokopie każdej strony książki (cześć prezentująca słowniczek)
Przygotowanie:
Wycinamy i kolorujemy obrazki ze słowniczka zamieszczonego na poszczególnych stronach książki. Następnie przylepiamy je na kawałki tektury lub laminujemy.
Z szarego papieru wycinamy koło i przy użyciu pasteli dzielimy je na 6 kategorii: digging, planting, tending, first growth, weeding, vegetables
Przebieg:
Zabawa w przyporządkowywanie słownictwa do odpowiedniej kategorii może mieć najróżniejsze warianty:
Nauczyciel po przeczytaniu każdej ze stron książki, prosi uczniów o odnalezienie odpowiednich obrazków i umieszczenie ich w odpowiedniej kategorii na planszy.
Nauczyciel po przeczytaniu całej książki prosi uczniów o losowanie obrazków i przyporządkowanie ich do odpowiedniej kategorii na planszy.
Nauczyciel wskazuje kategorie i prosi uczniów o wymienienie z pamięci nazw przedmiotów jakie się powinny w niej znaleźć. Jeśli uda im się wykonać zadanie poprawnie, nauczyciel układa wymienione obrazki na odpowiednim polu planszy. W tym wariancie zabawy uczniowie nie widzą obrazków. Nauczyciel trzyma je np. w pudełku lub nieprzeźroczystej

HOW DOES YOUR GARDEN GROW

Jeśli lubicie wiersze, chóralne powtarzanie, dobrą zabawę i przy okazji chcecie zaznajomić uczniów z najróżniejszymi nazwami sprzętów ogrodniczych mam dla Was nie lada gratkę! Wiersz kultowej Julii Donaldson: „How does your garden grow?”. Znajdzieci go wśród innych rymowanych perełek w książce “Wriggle and Roar!”. Do środka książki zajrzysz TU!

The very first thing that a gardener needs
Is a hoe for pulling up all the weeds. (Nauczyciel pokazuje uczniom motykę)
So here we go, a-hoeing-o,
Hoeing the garden to make it grow. (Uczniowie wraz nauczycielem naśladują ruchy motyki wyrywającej chwasty)

A spade comes next, for digging the earth.
Let’s dig and shovel for all we’re worth. (Nauczyciel pokazuje uczniom łopatę)
So here we go, a-digging-o,
Digging the garden to make it grow. (Uczniowie wraz nauczycielem naśladują ruchy łopaty spulchniającej glebę)

Put down the spade. Pick up a rake
And rake it smooth as a crumbly cake.. (Nauczyciel pokazuje uczniom grabie)
So here we go, a-raking-o,
Raking the garden to make it grow. (Nauczyciel wraz z uczniami naśladuje ruchy grabi wyrównujących powierzchnię gleby)

We’ve raked, we’ve dug, we’ve weeded the ground.
It’s time to scatter some seeds around. (Nauczyciel pokazuje uczniom torebkę z nasionami)
So here we go, a-sowing-o,
Sowing the garden to make it grow. (Nauczyciel wraz z uczniami naśladuje ruchy siania nasion)

Those seeds are feeling thirsty, I think.
We’d better give them a nice long drink. (Nauczyciel pokazuje uczniom konewkę)
So here we go, a-watering-o,
Watering the garden to make it grow. (Nauczyciel wraz z uczniami naśladuje ruchy konewki podlewającej nasiona)

wierszyki po angielsku dla dzieci rymowanki
Wriggle and Roar!

Książki, które stały się inspiracja do wiosennych zabaw na zajęciach języka angielskiego:

Dodaj komentarz